kennismaking ziekenhuis - Reisverslag uit Mbeya, Tanzania van Hermina Pater - WaarBenJij.nu kennismaking ziekenhuis - Reisverslag uit Mbeya, Tanzania van Hermina Pater - WaarBenJij.nu

kennismaking ziekenhuis

Door: Hermina

Blijf op de hoogte en volg Hermina

14 Januari 2014 | Tanzania, Mbeya

Vandaag kennis gemaakt in het ziekenhuis. Jacob liep gelukkig mee om Susi, de Zwitserse verpleegkundige, te vinden. Om nu gelijk in het Swahili te vragen waar ik iemand kan vinden... Ik ben al snel geneigd om mijn vragen af te vuren aan Susi…toch maar even afwachten wat er gaat gebeuren. Ze laat me het ziekenhuis zien. Wat is het groot! De ene afdeling na de andere volgt: vrouwen, mannen, mensen met AIDS en kanker, tandheelkunde, kinderafdeling, apotheek, wondafdeling, bloedtransfusie, laboratoria etc. In het Engels probeer ik zo goed mogelijk te volgen wat waar is en aan wie ze mij voorstelt. Mijn hersenen gaan op 200 %. Het personeel is hartelijk. ‘Karibu’ (welkom) hoor ik steeds. Ze proberen mijn naam. Het wordt zoiets als ‘Ammina’.

Aan het eind volgt een gesprek: dat ik kan starten op de verloskunde afdeling! Dat is super. Wel raadt ze me aan dat ik me zoveel mogelijk als student moet opstellen. Dat het de eerste weken alleen maar een bult frustratie op gaat leveren. Oei. Dat ik veel dingen ga zien die anders kunnen, beter kunnen…
Misschien dat ze me aan het eind van de rit verpleegkundige handelingen gaan toevertrouwen. Oke, dat is duidelijk. Maar eigenlijk komt deze informatie niet onverwacht voor me. Ik had me al voorgenomen om niet in drie maanden als de betweter uit het rijke westen te komen vertellen hoe het moet gaan. Ik had me al voorgenomen om de leerlingenrol op me te nemen. Wat wel wat lastiger lijkt… het is de bedoeling dat ik meeloop met Swahili-verpleegkundigen. Ze kennen nauwelijks Engels. Dat wordt dan weer hard aan de studie…

Of ze misschien uniformen voor me hebben. Susi doet een greep tussen een stapel witte jassen. Er komt een lange jurk tevoorschijn. Het ziet er wel wat maf uit. In Mbeya aangekomen pas ik hem en hij zit als gegoten. Prima, toch (zie foto's).

Volgende week dinsdag kan ik waarschijnlijk starten. Deze week staat er eerst een verhuizing op de planning. Het zal wel even wennen zijn als ik volgende week bij de ‘de Karels’ grotendeels uithuizig ben. Inmiddels voel ik me aardig ingeburgerd hier. Na de ervaringen van vandaag is het heerlijk dat ik mijn ervaringen bij hen kwijt kan. We verbazen ons er weer over dat er met geen woord is gerept over enige vorm van werkvergunning…

  • 14 Januari 2014 - 19:52

    Tante Lenie En Aletta:

    Hey lieve Mien,

    Wat leuk om dit te lezen! Geweldig dat je binnen bent in het ziekenhuis!
    En tja... het zal wel even lasting zijn om je handen op je rug te houden, dat was vroeger ook al zo ;)
    Maar tel tot tien en wees een O.E.N.: ontvankelijk, eerlijk en nieuwsgierig.
    En mogen we je nog zien in je witte gewaad? Foto is niet te zien.

    Ga je nu weg bij de Kareltjes?

    Veel success en zegen met het werk daar!
    We denken aan je en bidden voor je1

    Liefs, ons

  • 14 Januari 2014 - 20:14

    Omekeesenetantejans:

    Hamina, fijn weer van je te horen.

    In de Talmoed staat: 'Veel heb ik geleerd van mijn onderwijzers, meer van mijn makkers, het meest van mijn leerlingen.' Dus is student zijn zo gek nog niet.

    Wij wensen je een leerzame tijd.
    Lievegroet!

  • 18 Januari 2014 - 21:44

    Bart-Jan :

    Ha Hermina (of moet ik zeggen Ammina),

    Leuk om zo je ervaringen te lezen. Een goede tijd verder toegewenst. En als je veilig in Nederland bent aan gekomen moet je maar eens snel langskomen om je ervaringen te vertellen.

    Hartelijke groet,

    Bart-Jan en Jannie en Robian


  • 20 Januari 2014 - 10:40

    Agnes Meijer:

    Goedemorgen Hermina,

    ik wens je heel veel werkplezier toe!!
    Het zal best wel wennen zijn, maar straks zal je het heel jammer vinden dat je weer afscheid moet nemen. Maar dan ga je wel met mooie herinneringen naar huis.

    Hartelijke groet, Agnes

  • 20 Januari 2014 - 20:22

    Marianne Van Der Blom:

    Ha Hermina,

    leuk om te lezen hoe het met je gaat. Vanaf en grote afstand wordt er echt aan je gedacht. Fijn dat je toch aan het werk kan, al is het in d e "leerlinge rol" Niet eenvoudig, andere kant draag je ook even niet de verantwoordelijkheid en kan je wel ervaringen op doen
    Sterkte hoor in alles en goede / leerzame tijd toegewenst

    hartelijke Groeten Marianne

  • 23 Januari 2014 - 10:31

    Anna Vonk:

    Ha Hermina,

    Op de afdeling in het UMC gehoord dat je weer op pad was. Ik wens je een hele goede tijd daar en bovenal Gods' zegen en nabijheid! Wat een avontuur, past helemaal bij jou! :)

    Groetjes,
    Anna

  • 23 Januari 2014 - 10:49

    Gerhilde:

    Hoi,

    Hoe gaat het met jou daar? Als ik het zo lees wel goed :D
    Maar wat lees ik nu, ga j eweg bij de Kareltjes? Waar ga je dan heen?

    Groetjes Gerhilde

  • 23 Januari 2014 - 14:36

    Omegerard En Tante A3:

    Leuk, Mina om te lezen hoe je belevenissen daar zijn. Heel veel succes, hoor!
    liefs,
    ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Mbeya

Hermina

Oncologieverpleegkundige in UMC Utrecht. Momenteel met verlof als aupair in Tanzania bij de familie Karels. Zij werken voor de Wycliff-zending. Daarnaast kan ik mogelijk in een ziekenhuis werken vanaf februari tot maart.

Actief sinds 07 Jan. 2014
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 8519

Voorgaande reizen:

07 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: