eerste week in Tanzania - Reisverslag uit Mbeya, Tanzania van Hermina Pater - WaarBenJij.nu eerste week in Tanzania - Reisverslag uit Mbeya, Tanzania van Hermina Pater - WaarBenJij.nu

eerste week in Tanzania

Blijf op de hoogte en volg Hermina

08 Januari 2014 | Tanzania, Mbeya

Bijzonder, op oudjaarsdag op de plek van bestemming aankomen...geen enkel moment doet me iets aan oudjaarsdag herinneren. Misschien had het geholpen als ze hier vuurwerk zouden afsteken. We kwamen op het idee om zelf oliebollen te bakken en ik heb gelijk geleerd hoe je brood moet bakken. Dat heb ik zelfs in Nederland nog nooit gedaan...

Nu een week in Tanzania. Volledig meedraaien in een zendingsgezin. De ene keer als au pair, de andere keer als juf, een volgend moment als vriendin, dan weer als leerling Swahili lerend van een Tanzaniaanse oppas die geen Engels kent. De verschillende rollen houden het boeiend. De combinatie met de soms wat broeierige temperatuur s middags maakt het soms ook wat vermoeiend. Het is een bijzondere ervaring voor me om mijn aandacht op een project gericht te houden en niet zomaar overal heen te kunnen wanneer ik dat zou willen. Ik leer veel van de verhalen over o.a. Bijbelvertaalwerk, het omgaan met andere culturen, bezig zijn met Gods Koninkrijk en de dagelijkse ervaringen in het gezin.

Vorige week donderdag: Een paar boodschappen doen in de stad en vervolgens 3,5 uur wegblijven. Ongeveer 1 uur wachten op een simkaart. Pfft, geduld is een schone zaak. Naar de markt. De inlandse producten zijn wel goedkoop, maar westerse producten zijn peperduur; een kilo kaas kost 37 euro!! Dat wordt dus 3 maanden geen kaas eten...

Goed nieuws: zeer waarschijnlijk kan ik deze maand nog beginnen in het ziekenhuis in Ifisi. En zelfs zonder werkvergunning of iets dergelijks! How is it possible... Ik heb al wat Europese collega's ontmoet. Ik ben benieuwd...elke dag afwachten.

Daarom nu snel aan de slag...vandaag engels voor verpleegkundigen bijgeschaafd en zaterdag hoop ik Swahili-les te krijgen van een Tanzaniaan.


  • 08 Januari 2014 - 22:28

    Martijn En Riet:

    Ha Mien,

    Leuk dat je een weblog begonnen bent en dat we zo op de hoogte kunnen blijven. Goed om te horen dat je waarschijnlijk toch in het ziekenhuis aan de slag kunt!

    Groetjes,

    M en R

  • 08 Januari 2014 - 23:19

    Dico En Dionne:

    Ha zus,

    Prachtig om te lezen. Je zult veel indrukken hebben. Ik ben nog wel benieuwd hoe het nu gelopen is in het ziekenhuis.

    Hartelijke groet,
    Dico

  • 09 Januari 2014 - 08:25

    Omekeesentantejans:

    HaMina,

    Je link werkte niet, maar gelukkig konden we je toch opsporen. Wisten niet dat er zoveel Patertjes wereldwijd op reis zijn ;-)
    Fijn van je te horen. We hopen je berichten te volgen.
    In alles het goede hoor!

    Lievegroet van omekeesentantejans

  • 09 Januari 2014 - 09:54

    Aletta :

    Hey zussie,

    Wat geweldig dat er nu toch een mogelijkheid lijkt te komen om in het ziekenhuis aan de slag te kunnen.
    Veel wat je deelt herken ik van de zomer in Papua. Vooral geduld leren... alles gaat anders dan je plant en mensen lijken nooit haast te hebben.
    Kun je wel een beetje wennen aan het voedsel daar?

    Heel veel succes met het leren van de taal! Leuk hé, even iets heel anders dan onze Germaanse talen.
    Geniet van elke dag en elk moment!

    Liefs, Aletta

  • 09 Januari 2014 - 10:12

    Jacolien:

    Heej Mina,

    Goed om van je te horen!
    Was al benieuwd hoe het zou gaan. En wat fijn joh, dat je toch aan de slag kan. Wel apart idee hoor, dat jij zo ver weg zit, tussen heel andere mensen, andere cultuur, andere taal!
    Als ik het zo hoor, doe je heel wat ervaring op. Geniet ervan, en leer ervan...
    God's zegen!

    Liefs Jac

  • 09 Januari 2014 - 10:42

    Wil Van Ginkel:

    Geweldig voor je dat je toch ook als verpleegkundige aan de slag kunt.
    Fijn om je verhalen te lezen. Zie al weer uit naar de volgende.
    Alle goeds in alle opzichten toegewenst voor 2014.

    Een hartelijke groet van
    Wil van Ginkel

  • 09 Januari 2014 - 10:55

    Agnes :

    Hey Hermina,

    Je maakt het goed zo te lezen. Wat een mooi werk kun jij daar toch doen in een hele andere cultuur.
    Nog mooier voor je als in het ziekenhuis aan de slag kunt gaan. Volgens mij kom je dan van de ene verbazing in de andere. Wat zijn wij hier bevoorrecht!! We hopen snel weer wat van je te horen!!
    Heel veel suc6 met alles, vriendelijke groet, Agnes

  • 09 Januari 2014 - 14:17

    Deb:

    Hee meissie.. sjonge, wat een andere wereld he. Ik denk dat je af en toe wel geniet om in 'je gezin' gewoon nederlands te praten, of niet :)

    Eerst drie weken Chamila gevolgd, is zij vandaag terug, mag ik jou drie maanden volgen op deze site. wat een contrast met het 'gewone' leven in Nederland. Hopelijk kun je goed je draai vinden, ook als je een huisje voor jezelf hebt!

    Liefs uit een ziekenboegje..

  • 09 Januari 2014 - 14:44

    Astrid:

    Hoi Hermina'
    Mooi verhaal! We zijn blij dat je ook ws. Nog in het ziekenhuis terecht kan!
    Maar zo te lezen hebj nu nog uitdaging genoeg!

    Succes met alles! Groetjes,
    Hans & Astrid

  • 09 Januari 2014 - 18:20

    Mireille:

    Hey Hermina,

    Leuk om dit te lezen en te merken dat het goed met je gaat. Respect hoor voor je initiatief hoor! Lijkt me een hele ervaring om daar in het ziekenhuis te werken en ik hoop dat het je gaat lukken. Een goede combinatie voor je toch; de maatschappelijke au pair/juf en de gedreven deskundige verpleegkundige. Mooi! Je voelt je af en toe zeker iemand met vele handen/pootjes.

    Veel sterkte daar en bovenal Gods zegen voor een geslaagd reisdoel!
    Ik hoop snel meer van je te lezen ;-)

    Liefs Mireille

  • 09 Januari 2014 - 23:35

    Truus Bouwman:

    Dag Hermina,leuk om op deze manier op de hoogte te blijven van alles wat je meemaakt.Het is me nogal niet wat.Variatie genoeg.Wij wensen jou heel veel succes daar en ipv bloemen als je weer op Hollands bodem mag zijn ligt er een lekker stukje kaas voor je op de Distelvink...Wij wensen je succes met álles en groeten van ons 3,Truus

  • 10 Januari 2014 - 15:48

    Tante Le NIe Du Patèr:

    Ha die lieve Mienemien,

    Wat leuk dat ik effe in Tanzania om "" een hoekje mag kijken" Nog de allerbeste wensen hoor voor het nieuwe jaar. En wat fijn dat je in het ziekenhuis kan gaan werken. Kan je echt ervaring opdoen daar en zien dat er veel overeenkomsten zijn met Nederland misschien?
    Ik ben benieuwd wat de pot bij jouw schaft zonder kaas maar wat dan wel?
    Je bent wel erg gevarieerd bezig zo te lezen maar dat geeft er charme aan daar. Ik hoop in alles dat je gezond mag blijven en wens je heel veel sterkte toe om alle indrukken te verwerken en zo
    Een hartelijke groet van tante Lenie

  • 12 Januari 2014 - 11:45

    Marion :

    Haa!!
    Super!! Veel plezier, geniet ervan!!
    Groetjes Marion

  • 13 Januari 2014 - 15:22

    Jacqueline:

    Ha die Hermina!

    Het wordt een tijd van bijzondere ervaringen! Geniet ervan en zet 'm op!

    Groetjes! Jacqueline.

  • 14 Januari 2014 - 12:53

    Marielle Van Regteren:

    Hoi Hermina,

    Leuk om te lezen!! Wat een geweldige ervaring.

    Geniet ervan Hermina!!

    Groetjes Marielle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Mbeya

Hermina

Oncologieverpleegkundige in UMC Utrecht. Momenteel met verlof als aupair in Tanzania bij de familie Karels. Zij werken voor de Wycliff-zending. Daarnaast kan ik mogelijk in een ziekenhuis werken vanaf februari tot maart.

Actief sinds 07 Jan. 2014
Verslag gelezen: 445
Totaal aantal bezoekers 8533

Voorgaande reizen:

07 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: